Byznys s rozvozem jídla zažívá zlaté časy. Za službu jim platí restauratéři i zákazníci

29. říjen 2020

Zatímco jedni bojují o přežití, těm druhým se daří lépe než kdykoli v minulosti. Řeč je o firmách, které rozvážejí jídlo z restaurací až do domu nebo kanceláře. Zaplaceno navíc dostávají hned dvakrát - jednou za dopravu zkasírují zákazníka, podruhé si za to samé jídlo účtuje firma až 30procentní provizi od stravovacího zařízení. Řada z nich tvrdí, že se jim pomalu přestává vyplácet vařit. Na rozvoz totiž padne podstatná část jejich marže.

Jiří Panušek z Plzeňska provozuje celkem šest restaurací. Poslední týdny se pro něj ale staly v podstatě bojem o přežití. Závislý je buď na ochotě strávníků dorazit k výdejovému okénku, nebo na rozvozu. Namísto pobíhání mezi stoly tak číšníci usedají za volant a jídlo rozvážejí. „Samotnou logistiku řešíme buď prostřednictvím vlastních zaměstnanců, případně využíváme služby externích partnerů včetně taxi služeb, které nám v tomto vychází vstříc,“ říká.

Služeb rozvozových firem ale Jiří využívat nechce, dominantní hráči na trhu si totiž účtují kromě poplatku zákazníkovi za dovoz taky 30procentní provizi z ceny jídla. „Jednak je to velmi drahé a druhak je to netransparentní z pohledu zákazníka. Nás to vlastně tlačí zvyšovat si ceny, čímž si porušujeme cenotvorbu.“

Více nákladů na strávníka

Asociace malých a středních podniků a živnostníků se proto obrátila na všechny firmy v oboru, aby v nelehké době restaurace podržely. „My jsme nevyzvali rozvážkové služby, aby snížily své provize, ale aby zvážily svůj byznysový model a aby více ze svých nákladů přenesly na hosta,“ popisuje Luboš Kastner, který zastupuje gastrosekci asociace.

Český rozhlas proto oslovil největší firmu na trhu Damejidlo.cz, zda podobný krok plánuje. Ta nás odkázala na svého mediálního zástupce, který to ale odmítl komentovat s tím, že se k problematice vyjádřit nemůže. Z komunikace ale nevyplynulo proč. Naopak ředitel konkurenční společnosti Wolt - Jan Foret - vysvětlil, proč jeho firma nesnížila provizi restauracím, ale dolů šla s cenou rozvozů, kterou platí strávník. „My jsme si spočítali, že jenom velice malé množství objednávek navíc pro nějakou standardní restauraci způsobí to, že to bude mít mnohem větší efekt, než kdybychom jim snížili provizi na  polovinu.“

Pro jídlo pěsky

Kdo naopak na výzvu Asociace zareagoval, byly některé stravenkové firmy. Ty dočasně sníží restauracím provize, některé až na nulu. Kromě toho vymýšlejí i další způsoby, jak restauracím ulevit. „Startujeme rozsáhlý program na podporu návštěv restaurací, už 2. listopadu začneme vracet pět korun na účet uživatelům našich stravenkových karet za každou platbu v restauraci v hodnotě nad sto korun. Tím bychom chtěli podpořit opakovanou návštěvnost restaurací, protože jsme pochopili, že je to pro ně klíčové,“ vysvětluje Daniela Penred, mluvčí jednoho z velkých vydavatelů stravenek.

Podle propočtů jednoho z velkých provozovatelů pokladních systémů v restauracích ale restauracím stejně nejvíc pomůže, když si host nazuje boty a pro krabičku s jídlem si dojde sám. „Když si jídlo chtějí objednat, tak ať si ho objednají ze svých oblíbených restaurací, které jsou okolo a zajdou se na pět, deset minut projít a jídlo si vyzvednout. Zaprvé máte jídlo daleko dřív, než je to běžné s jakoukoli rozvozovou službou a za druhé tím hodně pomůžete restauraci, protože ona vlastně žádnou ztrátu marže nemá,“ říká ředitel firmy Igor Třeslín.

autoři: Tereza Beránková , jp
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

S hereckými hvězdami poznejte tajemství textu starého dva tisíce let

Ondřej Kepka, režisér a moderátor

Ondřej Kepka

O věrné lásce statečného Chairea a sličné Kallirhoy

Koupit

Román byl napsán pravděpodobně už v prvním století našeho letopočtu a možná dokonce i dříve. Jde o první dochovaný milostný a zároveň i dobrodružný román nejenom antického, ale vůbec evropského písemnictví.