Bruska: zapomenuté nejstarší nádraží v Praze
Přestože první parní vlak přijel do Prahy v roce 1845, historie železnice v Praze a ve středních Čechách je ještě o patnáct let delší.
Nádraží Praha - Bruska vyrostlo v roce 1830 jako koncová stanice lánské koněspřežky a ve stejném roce sem také přijel první vlak. Trať měla rozchod 1120 milimetrů a původně měla vést až do Plzně. Nakonec byl postaven jen úsek do Kladna a do Lán.
Nádraží Bruska se původně jmenovalo jen Praha, později se jmenovalo Praha - Bruska a jeden čas i Praha - Písecká brána. Nádražní budova zde stojí dodnes. Je na opačné straně kolejiště dnešního nádraží Praha - Dejvice. Jako konečná stanice sloužila nádražní budova do roku 1863, kdy byla koněspřežka přebudována na parní provoz a širší rozchod. Zatímco kolejiště zůstalo na stejném místě, nádraží dostalo novou budovu o pár desítek metrů dál a na opačné straně. Nádražní budova tak dodnes připomíná úplné počátky železniční dopravy u nás.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.