Jak se podle Nového občanského zákoníku mění smlouvy s cestovními kancelářemi?

26. březen 2014

Jaké jsou podle Nového občanského zákoníku naše smluvní vztahy s cestovními kancelářemi? Co zůstává v platnosti a co ne, shrnula v pořadu Třináctka Plus Ivany Navrátilové právní poradkyně sdružení Spotřebitel.net Kristýna Opletalová.

Co zůstává v platnosti z původního Občanského zákoníku? (OZ)

1. Vždy chceme vidět potvrzení o pojištění cestovní kanceláře (CK) proti úpadku. Nejlépe si jej sami zjistíme už předem na internetu, abychom věděli, u které pojišťovny je cestovka pojištěná.

2. Nejpozději 7 dní před zájezdem dostáváme podrobnější informace o zájezdu (např. kontakt na delgáta pro případ nouze).

3. Ve smlouvě může být dohodnuto (ale také nemusí) právo CK jednostranně zvýšit cenu zájezdu (např. pro změnu cen v místě destinace, pro měnovou reformu apod.).
 
4. Vyžadují-li si okolnosti změnu naší původní smlouvy, může nám to CK navrhnout, ale když se nám nové podmínky nebudou líbit, můžeme od smlouvy odstoupit. V určitých případech nám CK může nabídnout i náhradní zájezd, klidně i ve vyšší cenové relaci. Pak už je na nás, jestli na nabídku přistoupíme - pochopitelně za původní cenu. 

5. Je-li zájezd zrušen v posledních dvaceti dnech před odjezdem ze strany CK a bez náhrady, pak máme nárok na plné vrácení ceny a dokonce i na penále ve výši 10% z původní ceny. V některých případech pak i na odškodné, které by nám zrušením zájezdu vzniklo.
 
6. CK tedy může zájezd zrušit pouze z uvedených zákonných důvodů, či při zásahu tzv. vyšší moci (předem nepředvídatelné přírodní katastrofy apod.). Klient může od smlouvy odstoupit kdykoliv a z jakéhokoliv důvodu, pochopitelně s předem domluvenými sankcemi, nebo může smlouvu s CK postoupit 3. osobě.  

Co přináší Nový občanský zákoník? (NOZ)

1. Zákon už nehovoří o smlouvě, ale o zájezdu, což je soubor služeb nabízených CK a platit z něj musí alespoň 2 (např. zajištění ubytování a dopravy).

2. Smlouva o zájezdu nemusí být písemná, ale zákazník musí mít v ruce písemné potvrzení o smlouvě, ve kterém musí být veškeré náležitosti, jaké měla smlouva podle starého OZ.

3. Nebude-li na zájezdě něco fungovat a na místě se hned nezjedná náprava ze strany CK (např. nebude na horách topit topení), může si klient sám dát věci do pořádku (např. koupit si přímotop) a CK je poté povinna nahradit klientovi veškeré náklady spojené s opravou závady.
 
4. Nově je kratší lhůta pro vytknutí závad zájezdu - tzv. bez zbytečného odkladu, nejlépe rovnou na místě, stížností např. delegátovi, nejpozději však dodatečně do jednoho měsíce po skončení zájezdu. Pak by soud nemusel přiznat slevu z poskytnutého zájezdu. Věškeré možné nedostatky je na místě dobré co nejvíce zdokumentovat. Fotografiemi, svědky dalších účastníků zájezdu apod. To je dobré hlavně pro dokázání tzv. "ztráty radosti z dovolené", kterou NOZ také bere v potaz a při níž má klient nárok na tzv. nemateriální odškodné.
autor: Ivana Navrátilová
Spustit audio